Kupujemy komputer do biura - rok 2016

           Wychodzimy z założenia, że do codziennej pracy tj. po 8 godzin dziennie lub dłużej, zdecydowanie bardziej nadaje się komputer stacjonarny niż laptop. Wygodna klawiatura z wydzielonym blokiem numerycznym, a do tego duży 24 calowy monitor, i wydajny komputer, to jest to, na czym nam zależy. Taki wybór posiada także dodatkowe zalety. Łatwo możemy rozbudować stacjonarnego blaszaka, dokładając pamięci RAM, kartę graficzną, drugi (trzeci) dysk twardy lub wymieniając procesor na wydajniejszy.
A jeśli zalejemy klawiaturę kawą, herbatą to nic wielkiego się nie stanie, szybko i tanio wymienimy na nową. W przypadku laptopa, mamy już pewien problem. Oczywiście są wyjątki, gdy praca wymaga od nas pełnej mobilności, wtedy laptop + komórka to podstawowe narzędzia pracy.
pcbiuro
Podajemy przykładowe (średnie) ceny dla 1$ ~ 3,80 zł.


1. Procesor
Polecamy Core i3 lub bardziej budżetowy Pentium G, gdyż tańsze procesory Celeron,
są naszym zdaniem nieopłacalne.
(A tak na marginesie, to zdecydowanie odradzamy zakup laptopa z procesorem Celeron.)

 corei3

Core i3 4170 – 3.7GHz

Typ gniazda: Socekt 1150
Ilość rdzeni: 2
Ilość wątków: 4
Częstotliwość taktowanie: 3,7GHz
Zintegrowany układ graficzny: Intel HD Graphics 4400
Pamięć podręczna L3: 3MB
Proces technologiczny: 22nm
TDP: 54W
Wersja: BOX (dołączony wentylator)

Cena: 505zł
(Obecnie wydaje nam się to najbardziej korzystny cenowo procesor w stosunku do oferowanych możliwości.)

Tak naprawdę to do typowych zastosowań biurowych (arkusz kalkulacyjny, edytor tekstu, poczta) wystarczy procesor Pentium G.
Dlatego jako alternatywę polecamy Pentium G3460.

Pentium G3460 – 3.5GHz

 pentiumg

Typ gniazda: Socekt 1150
Ilość rdzeni: 2
Ilość wątków: 2
Częstotliwość taktowanie: 3,5GHz
Zintegrowany układ graficzny: Intel HD Graphics
Pamięć podręczna L3: 3MB
Proces technologiczny: 22nm
TDP: 54W
Wersja: BOX (dołączony wentylator)

Cena: 300zł

Obydwa procesory są w wersji BOX z dołączonymi standardowymi wentylatorami i takie chłodzenie w zupełności nam wystarczy.

2. Płyta główna
mbb85
Gigabyte GA-B85M-D3H-A

Płyta główna będzie zwykła, nie żadna wypasiona dla overlokerów.
Np. Gigabyte na chipsecie B85, posiada wszystko co powinna, warto zwrócić na możliwość rozbudowy pamięci do 32GB (4 sloty na RAM), oraz 3 złącza do podpięcia monitora (VGA, DVI, HDMI), 2 złącza USB 3.0.
Oczywiście można znaleźć jeszcze tańsze płyty ( z obsługa do 16GB RAM i 2 slotami na pamięć), ale naszym zdaniem warto zapłacić te kilkadziesiąt złotych więcej.

Standard płyty: mATX
Chipset: B85
Gniazdo procesora: Socket 1150
Rodzaje procesorów: Celeron, Core i3, Core i5, Core i7, Pentium
Maksymalna ilość procesorów: 1
Pamięć
Typ: DDRIII
Ilość slotów: 4
Częstotliwości pracy: 1333MHz, 1666MHz
Maksymalna ilość pamięci: 32 GB
Karta sieciowa: 100/1000 Mbit/s
Dźwięk: Realtek ALC892
Złącza
Gniazda rozszerzeń: 1x PCI Express x16 (x4), 1x PCI Express x16(x16)
Złącza napędów: 4x SATA III
Panel tylny: 1x D-Sub (VGA), 1x DVI, 1x HDMI, 1x PS/2 (klaw./mysz), 1x RJ-45, 2x USB 2.0, 2x USB 3.0

Cena: 255zł


3. Pamięć RAM

ram fury
Do typowo biurowych zastosowań wystarczą nam w zupełności 4GB pamięci RAM.
np. Kingston HyperX FURY
Gdy zajdzie potrzeba, można  będzie dokupić kolejną kość pamięci.
Cena: 75zł

Przy obecnych cenach pamięci warto rozważyć zakup 8GB RAM.
Możemy kupić pamięć w dwóch modułach 2x4GB - Crucial Ballistix 8GB (2x4GB) DDR3 1600MHz CL9
lub w 1 module HyperX FURY DDR3 1x8GB.

Cena: 150zł

 

4. Dysk SSD

Hyperx
Kolejny bardzo ważny element naszego komputera czyli dysk twardy, a właściwie dysk SSD.
Tutaj zdecydowanie rezygnujemy z tradycyjnego dysku magnetycznego. Wybieramy szybkość pracy kosztem pojemności.
W naszym wypadku wystarczy dysk ssd o pojemności 120GB. Będzie on  kilkakrotnie szybszy od starego talerzowego twardziela.
Bardzo to czuć podczas codziennej pracy.
Jeśli ktoś się zastanawia, to niech zrezygnuje z 8GB pamięci ram (wystarczą 4GB) lub szybszego procesora,
dysk SSD niech będzie priorytetem w całej konfiguracji.

Zdecydowaliśmy się  na Kingstona -  Kingston HyperX Fury 120GB.
Cena: 190zł

Dysk tradycyjny np. 1TB Caviar, rozważymy do podłączenia jako drugi do składowania kopii.
W przypadku posiadania większego budżetu warto zastanowić się nad dyskiem SSD 250GB, tutaj musimy już wydać kwotę rzędu 350-400zł.
np. Dysk Samsunga o 5 letniej gwarancji.

5. Nagrywarka (wewnętrzna lub podłączana do portu USB)
dvdrw1       dvdrw2

Czasami przydaje się w pracy wypalić jakieś dane i przekazać je na fizycznym nośniku.
Oczywiście w dobie szybkiego internetu, chmur, poczty, pendriveów, dzieje się już tak  bardzo rzadko.
Możemy zdecydować się w tradycyjną nagrywarkę np. LiteOn iHAS124 lub taką przenośną podpinaną do złącza USB w cenie 105zł.

Cena: 50zł

6. Obudowa

z1
Od obudowy wymagamy żeby była stabilna, dobrej jakości i wszystkie elementy swobodnie mieściła. Warto zwrócić uwagę żeby posiadała wyprowadzenia portów USB na zewnątrz.

Np. Silentium Brutus M25 - cena 150zł.
Np. Zalman Z1 Black  - cena 140zł


7. Zasilacz

s500w
Wybierzemy taki, żeby posiadał pewien zapas mocy oraz był cichy.
Ma nam służyć kilka lat, oraz zapewniać stabilne napięcie, dlatego nie warto kusić się na najtańsze dostępne na rynku.
Spełniający swoje zadanie będzie ModeCom FEEL2 500W - 110zł
 lub droższy SilentiumPc Vero L1 500W - 185zł

 

8. Monitor 24”
benqiiyama
Tutaj zdecydowaliśmy na troszkę droższe modele BenQ oraz IIYAMA.
Oczywiście można wyszukać coś znacznie lepszego ale i niestety dużo droższe monitory.
BenQ GL2450HM - cena 615zł
IIYAMA ProLite E2483HS - cena 725zł


9. Klawiatura i myszka

Tu podobnie jak z monitorem, możemy wybierać i przebierać.
Klawiatura  z małym skokiem, bezprzewodowa, dodatkowymi klawiszami, itp.
My jednakże potrzebujemy tani, wygodni sprzęt biurowy, dlatego wybieramy sprawdzony zestaw Logitecha.
Klawiaturę i myszkę przewodową Logitech MK120 w cenie 85zł.


10. System operacyjny

a) Windows 7 Home - w cenie 499zł
b) Windows 7 Professional - w cenie 650zł
c) Windows 10 Home - w cenie 499zł

Podsumowanie
Wybierając najtańszą konfigurację sprzętowo wraz systemem operacyjnym w  wersji home,
zmieścimy się w kwocie 2 320zł brutto.

Uważamy, że taka konfiguracje może spokojnie posłużyć nam przez kilka najbliższych lat do pracy biurowej.